Välkommen till Jomtien Golf & Transport Service – golfresebyrån med “golfklubbskänsla”!

Allmänt: Det finns ca 27 banor i vår närhet. Vi har valt ut ett antal av dessa banor som vi anser är extra trevliga och roliga att spela samt håller bra kvalitet. Vi försöker undvika de banor som har biltvång så att man själv får välja om man önskar åka eller promenera. Starttider är oftast tidiga förmiddagar och vanligtvis avgår transporten till golfbanorna ca 07.00 och vi är noga med att hålla tiderna. På så sätt undviker vi värsta morgontrafiken, det är oftast behagligare temperatur på golfbanan och det finns i princip alltid tillgång till golfbil för de som önskar detta. Vi kommer oftast hem i god tid för att kunna hinna njuta några timmar på stranden eller vid poolen innan solen går ner.

Transporter: Vi hämtar upp våra gäster vid lämpliga upphämtningsplatser i Jomtien. Premiumkunder blir dock alltid upphämtade vid sina hotell. Restid till banorna är mellan 30-60 minuter.

Utrustning: Ett tips är att ta med en mindre golfbag ifall ni har eftersom det inte behövs lika mycket packning här som i Sverige (t.ex. regnkläder, vindjacka, extra tröjor o.s.v.)
På golfbanorna krävs tröja med krage (typ piké) för både damer och herrar. Ta också med ett ombyte kläder – att alla duschar efter golfrundan är obligatoriskt!

Mat: Det uppskattas ifall de som går i sista boll kan vara lite snabbare med att duscha och komma till restaurangen efteråt, utan att känna att de stressar. Att beställa notan medan man äter är ett mycket klokt drag.
Det råder förbud att ta med sig egen mat och dryck på samtliga golfbanor, vid upptäckt kan det utfärdas böter.
Det finns många kiosker med jämna mellanrum ute på banorna där det går att köpa dricka och oftast lättare förtäring. Ibland har dessa tyvärr ett mycket dåligt utbud men efter avslutad runda väntar en god lunch på golfklubbens restaurang i samband med prisutdelning.

Våra golftävlingar: Vi anordnar “sociala” tävling som naturligtvis är helt frivillig. Vi har också extra priser i form av birdiebollar samt vouchers för närmast hål på par 3:orna. (matkupong värd 115 Baht) Dessa vouchers gäller på restaurang AKVAVIT.

Våra regler:

Insats 100 baht (frivilligt, meddelas innan start ifall man ej vill delta)

Tävlingsformen är slaggolf (max par +5). Det hcp ni har i Sverige gäller med avrundning uppåt (0,5) eller neråt (0,4).
Damer utgår från röd tee, herrar från tee närmast röd. Äldre (70+) gentlemän får spela från röd tee och äldre damer får erhålla 3 slag extra. För både herrar och damer gäller att för varje tee ni “backar” får ni 3 slag extra. Om någon herre yngre än 70 skulle välja att spela från röd tee erhåller han 3 slag färre.
(Förslag, spelare med singel hcp spelar en tee längre bak)
Där dropprutor finns får de användas, annars sker dropp enligt regelboken.
Lättnad kan ges i bunkrar vid onaturliga lägen, t.ex. stenhårda bunkrar p.g.a. tidigare regn eller onaturligt djupa djurspår. Bollen ska då droppas i bunkern, ej närmare hål.
Lättnad för pluggad boll gäller hela spelfältet.
Lättnad kan ges om bollen är i närheten av farliga djur, även rödmyror räknas till den kategorin.
Vid lättnad får man EJ byta spelfält, ex från ruff till fairway.
Plikt när man slagit ner i vattenhinder sker där bollen skar hindret, ej vinkelrätt från där bollen plumsade i.
Inga skänkta puttar, detta för att minska risken för missförstånd.
Lägesförbättring gäller på den finklippta delen (ej på green) – ett scorekort, rengör och placera bollen, dock ej närmare hål.
Slår ni bollen O/B kan ni droppa bollen där den skar (dock ej närmare hål), lägga till 2 slags plikt och spela vidare.
Caddien får ej föra scorekortet. Ni får heller inte fråga er caddie hur många slag ni slagit, det MÅSTE ni hålla reda på själva! De tillämpar inte alltid samma räknesystem som oss så det kan orsaka en hel del konflikter vi helst undviker. Byt scorekort med medspelare och för score åt varandra. Om ni är osäkra på något resultat eller någon regel så diskutera med medspelarna, annars slå alternativ boll och meddela tävlingsledningen.

Caddies: En caddies huvudsakliga uppgift är att hålla sig nära, dra er vagn och ge er begärd klubba.
Har man tur kan man få en caddie som är duktig, som kan ge avstånd, kanske ge råd om klubba, läsa puttlinje…men detta är inga krav ni har rätt att ställa. I slutändan är det ändå ni som slår slagen och tar besluten, skyll inte på caddien!
Vissa talar en del engelska och har dessutom humor, de kan lätta upp humöret och göra rundan trivsam trots att resultatet kanske inte alltid är det bästa.
Normal dricks till caddie är 300+ Baht. Ett tips är att ge dem 20 Baht extra för birdies, det får dem oftast att engagera sig lite mer.

Golfbil: Allt fler banor tillämpar obligatorisk golfbil. Detta beror mestadels på grund av att det är hög temperatur och luftfuktighet.
Var medvetna om att vid eventuell olycka eller skada på bil eller bana så är chauffören alltid skadeståndsskyldig, oavsett om föraren är vållande. På flera banor råder förbud för spelaren att köra golfbil.

Min starka rekommendation – varken kör eller dela golfbil, låt caddien köra!

Övrigt: Vi tillämpar “Ready golf”! Målsättningen är att rundan ska vara avslutad på max 4 timmar och 30 minuter.
Om ni slår bort en boll där det troligtvis inte går att slå så leta inte länge. Ta en plikt, droppa bollen och gå vidare.
Vi spelar och har roligt tillsammans! Om ni t.ex. känner att ett vattenhinder är omöjligt att ta sig över eller förbi, slå inte. Passera istället hindret, droppa och lägg till 2 slags plikt och spela vidare. Det här är inte Masters…
Många banor saknar drivning range och även där de finns så är det i regel för lite tid för att hinna använda den. Så försök förbereda inför rundan på bästa möjliga sätt ändå, testa någon putt, förbered material och töj gärna på kroppen så det inte blir några skador.

VIKTIGT!!! Avbokning av en golfrunda (oavsett anledning) måste ske senast klockan 16.00 dagen innan! Om det sker senare blir jag tvungen att debitera en avgift på 1100 Baht p.g.a. bokade bussar, förbetalda teetider och avtal med klubbarna.
Vi beter oss väl och visar respekt till medspelare, caddies, banpersonal och övriga arbetare.